top of page

Lé Fidèle Teveel Liefde of Actie?

De actie/drama Lé Fidèle vertelt het verhaal over de Belgische gangster Gino 'Gigi' Vanoirbeek en de Belgische racepilote Bénédicte 'Bibi' Delhany. Voor Gigi is het liefde op het eerste gezicht. Vanaf het moment dat hij Bibi uit haar raceauto ziet stappen twijfelt hij geen moment om actie te ondernemen, hij stelt zichzelf voor als importeur/exporteur van auto's. De vonk tussen de twee sloeg over, maar wat Bibi niet weet is dat Gigi een man vol geheimen is. Zo is Gigi eigenlijk helemaal geen importeur/exporteur van auto's maar overvalt hij banken samen met zijn bende. De twee beginnen vol goede moed aan het maken van toekomstplannen, maar wanneer Gigi steeds geheimzinniger begint te doen en steeds vaker op zakenreis gaat, begint Bibi argwaan te krijgen. Gigi staat op het punt de waarheid aan Bibi te vertellen en zijn criminele leven achter zich te laten, maar daar krijgt hij de kans niet voor als hij wordt gedwongen zijn laatste bankoverval uit te voeren. Als Gigi's laatste bankoverval mislukt en hij in de gevangenis belandt, hebben Gigi en Bibi de hoop in hun relatie nog niet verloren wanneer blijkt dat Bibi zwanger is. Plots verandert alles voor de twee wanneer Bibi terminaal ziek wordt verklaard en daardoor hun ongeboren kindje verliest. Gigi houdt nog zielsveel van Bibi en daarom probeert hij uit de gevangenis te ontsnappen zolang Bibi nog leeft, maar dat lukt hem niet. Nadat Bibi overlijdt betekent het leven buiten de gevangenis niks meer voor Gigi.

Trailer:
Naam v/d Film: Lé Fidéle
Genre: Misdaad/Drama
Hoofdrolspelers: Matthias Schoenaerts & Adèle Exarchopoulos
Regisseur: Michaël R Roskam
Duur: 129 min
Jaar: 2017

De Film Lé Fidèle is een combinatie van een Amerikaanse Heist film en een Belgische romantiek film. Centraal in de film staat liefde, maar actie heeft ook een grote rol in de film dat komt doordat hoofdrolspeler Gino ''Gigi'' Vanoirbeek een bankovervaller verliefd wordt op de racepilote Bénédicte 'Bibi' Delhany. In de film wordt de liefde tussen Gigi en Bibi op de proef gesteld, ze komen voor veel tegenslagen te staan, zoals: Gigi komt vast te zitten, Bibi wordt terminaal ziek, raakt hun ongeboren kindje kwijt en Bibi overlijdt aan het einde van de film. Ik vind dat de combinatie tussen een Amerikaanse Heist film en een Belgische romantiek film Lé Fidéle een goede actiefilm maakt, die aan de andere kant ook een spannende verhaallijn heeft. Zelf verwachtte ik dat er veel romantiek in de film voor zou komen dat kwam doordat de film vrij romantisch begon, maar tegen mijn verwachtingen in was dat niet zo. Het eerst uur van de film vond ik heel spannend, maar het einde van de film vond ik dat heel erg was afgeraffeld. Op het einde van de film leek het alsof de film af moest worden gemaakt, opeens gebeurden er heel veel dingen achter elkaar.

De maker van de film Lé Fidèle is Michaël R Roskam, voor hem is het maken van actie/romantiek films een bekende weg. Michaël R Roskam begon met de film Rundskop daarmee maakte hij een naam op voor zichzelf als de grootste Belgische filmmaker. Voor zijn tweede film is hij naar het buitenland afgereisd om The Drop te maken, en nu is hij weer terug met de film Le Fidèle die tot nu toe een succes is. Het is niet de eerste keer dat Michaël R Roskam een succesvolle speelfilm regisseert.

Mijn eindconclusie is dat de film Lé Fidèle een spannend begin heeft, aan het begin van de film zit je op het puntje van je stoel maar het einde viel erg tegen. Het leek alsof de film af moest, er gebeurden in een keer teveel. Mijn bezoek aan deze film heeft mijn mening veranderd op het gebied van dat er in het filmhuis ook spannende speelfilms gedraaid worden. Aan de film kon je ook zien dat het vooral voor amusement was net zoals de bij de films van een commercieel bioscoop. Maar  ik kon ook zien dat het een engagement film is, dat merkte ik doordat  ik aan het denken werd gezet na het zien van deze en ik en met een minder goed gevoel naar huis ging. Het verschil dat ik heb gemerkt tussen deze film en de films van een commerciële bioscoop is dat je een boodschap meekreeg uit deze film, de boodschap van de film was dat als je echt van elkaar houd liefde het zal overwinnen van tegenslagen. Na het kijken van de film ging ik wel met een slecht gevoel naar huis, dat kwam doordat ik niet gewend was dat een film met zoveel ellende eindigt. Ik geef de film 3 v/d 5 sterren, omdat de film een goed begin had maar het einde neemt dat weer weg.

Geschreven door: Garand Pashtun

bottom of page